torsdag 22 november 2012

Mycket twittrande, lite bloggande

Det är rätt länge sedan jag skrev något här. Men twittrandet, minibloggandet, har ökat i intensitet. Det är nog ett tecken på att jag har ett vanligt jobb igen och att pensionärstillvaron inte blev så långvarig.Twitter passar  bättre med sina korta kommentarer än än bloggens lite längre och kanske mer genomtänkta inlägg. 

I eftermiddag ska jag delta i ett möte: "Vad kan vi lära av vanvård?" Anders Nyman, en av mina medarbetare i Vanvårdsutredningen, har skrivit en bok med samma namn om sina erfarenheter. Han medverkar. Också Bo Vinnerljung, professor i socialt arbete och bl.a. expert i utredningen, håller ett föredrag. Kanske påminnelsen om den förra uppgiften leder till tankar som fordrar mer än 140 tecken. Då återkommer jag i så fall hit.

3 kommentarer:

  1. Hoppas på att det kan bli bättre för framtidens barn ! Vad tycker du förresten om upplägget i utredningsfrågan angående ersättningen ? Det verkar ju mer troligt att man inget får. Och de av oss som har skulder får ju inget..var ju inte så det var tänkt när ni jobbade fram ert förslag som jag har uppfattat det hela ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, min bedömning/gissning är att många kommer att få ersättning. Övergrepp eller försummelse av allvarlig art var just det som de flesta berättade om för Vanvårdsutredningen. Men jag har också noterat att det finns personer som på internet och i bloggar som skrämmer de drabbade med just påståenden om att det är svårt eller att man inte kan berätta om förövare. Jag hoppas att det inte slår igenom utan att alla som utsatts för övergrepp eller försummelse verkligen söker ersättningen.

      Radera
  2. mm hoppas ju också det . Vore nog ett hårt slag för många av oss att bli misstrodda . Tack för ditt svar <3

    SvaraRadera