torsdag 29 november 2012

Snart startar ersättningsnämnden

Den första januari 2013 startar ersättningsnämnden sitt arbete. Uppgiften är att utreda och besluta om ekonomisk ersättning till personer som har varit utsatta för "övergrepp och försummelse av allvarlig art" under sina placeringar i fosterhem och institutioner inom den sociala barnavården.

Under åren 2006 - 2011 ledde jag den s.k. Vanvårdsutredningen. Vi intervjuade över niohundra personer om deras erfarenheter av fosterhem och barnhem. Utredningen publicerade två rapporter. (se länkar här nedan) Den första ledde till att regeringen konstaterade att det förekommit övergrepp och försummelse i den sociala barnavården och omedelbart tillsatte Upprättelseutredningen (se länk nedan). Det var Upprättelseutredningen som sedan föreslog en offentlig ursäkt och en symbolisk ersättning på 250 000 kr till dem som utsatts för övergrepp och försummelse av allvarlig art. Utredningsarbetet avslutades med Vanvårdsutredningens slutrapport den 29 september 2011 (se länk nedan). Några veckor innan hade regeringen först sagt nej och sedan ja till förslaget om ekonomisk ersättning.

Den här bilden togs förra året när Vanvårdsutredningen hade samlats för att lämna över slutrapporten till barn- och äldreministern Maria Larsson. Tomas Kanger, journalisten som genom sitt reportage i SVT 2005, fick den dåvarande ministern att tillsätta utredningen dök också upp vid överlämnandet. Han fick vara med på bilden. Tomas står längst fram klädd i brun skinnkavaj.



I dag hade Ekot ett reportage om en person som hoppas på ersättningen och dessutom en intervju med Håkan Ceder som utrett och "riggat" ersättningsnämndens organisation. (se länk nedan)

Det var över 1000 personer som i tid anmälde sig till Vanvårdsutredningens intervjuer. Av dessa intervjuades drygt niohundra. Av flera olika orsaker som beskrivs närmare i utredningens slutrapport var det således drygt hundra personer som inte intervjuades. Utredningen hade sammanlagt kontakt med cirka 2000 personer. Många anmälde sig för sent (slutdatum för anmälan var 1 mars 2009) andra kände inte till utredningens existens förrän i slutet osv. Det är oerhört vanskligt att sia om hur många som kan komma ifråga för ersättning. Jag har tidigare tvingats gissa att det kan röra sig om mellan 2000 och 5000 personer. Ersättningsnämnden har en budget för 5000 ersättningar, men har möjlighet att återkomma till regeringen om det skulle visa sig bli flera.

Jag hoppas att ni som läser detta sprider informationen vidare. Ingen ersättningsberättigad ska behöva missa detta.

Tillägg den 24 december:
Det verkar som om flera tidningar kommer att ha reportage om Vanvårdsutredningen mm inför att Ersättningsnämnden ska börja arbeta den 2 januari. Några journalister har intervjuat mig under hösten. Idag fanns det en artikel i Göteborgs Postens nätupplaga. Det finns en länk här nedan.

Tillägg den 2 januari 2013
I dag finns Ersättningsnämndens hemsida på nätet. Där kan man läsa om villkoren och tanka hem blanketter m.m. Följ den här länken: http://www.ersattningsnamnden.se/

Tillägg den 3 januari 2013
När nu Ersättningsnämnden startat sitt arbete och har en egen hemsida har jag stängt möjligheten att kommentera på det här blogginlägget.

Andra intressanta länkar:


15 kommentarer:

  1. bra skrivet Göran. hälsningar anne skåner

    SvaraRadera
  2. Tack Göran!
    Kennet Fontaine

    SvaraRadera
  3. Tack för allt du gjort
    Susanne Hanqvist Maivorsdotter
    Grundare
    Insamlingen Ängeln & Angelsnetwork

    SvaraRadera
  4. Hej tack för all info.
    Konstigt att Håkan Ceder går ut till vissa av våra föreningar och visar ansökningsblanketten i förväg. Skulle den inte visas den 2 jan till alla? inte vid några info möten med Benny Iett av de av SAMMHÄLLETS STYVBARNs möten i Stockholm?

    SvaraRadera
  5. Svar till anonym som skrev den 14 december:

    Jag kontaktade Håkan Ceder som via e-post skickade detta svar:

    Hej! Ansökningsblanketter och informationsbroschyrer om hur man söker ersättning kommer att finnas tillgängliga för alla den 2 januari.

    Jag har haft många kontakter med organisationerna under förberedelsearbetet. Vid de tillfällena har jag haft möjlighet att få råd i olika frågor. När jag under senhösten träffade Samhällets styvbarn var arbetet med blanketten högaktuell. Då kändes det naturligt att rådfråga dem. Men några blanketter eller utkast till blanketter har aldrig lämnats ut. Hälsningar Håkan Ceder

    SvaraRadera
  6. Jan-Eric Zetterström24 december 2012 kl. 05:43

    Vart får man tag i blanketten den 2 januari? Janne Zettetström

    SvaraRadera
  7. Jan-Eric
    Jag har nu på julaftonsmorgonen försökt hitta Ersättningsnämndens hemsida. Det verkar inte som att den kommit upp på nätet än. Myndigheten ska börja sitt arbete den 2 januari och då bör den finnas uppe. Där bör du kunna få information om hur du får tag på blanketter, sannolikt går de att tanka hem eller fylla i direkt på nätet. Men det vet jag inget om. Du bör alltså kolla på webben dagarna framåt. När jag sökte på ersättningsnämnden hittade jag en adress ersättningsnämnden.se men där pågick arbete enligt informationen.

    Jag arbetar inte med dessa frågor längre, men har försökt hålla mig informerad och lägga ut det jag fått reda på min blogg här. Det kommer mer när jag vet något.

    SvaraRadera
  8. Stort tack till dig Göran Johansson som i din roll som särskild utredare i vanvårdsutredningen har gett alla oss som blivit intervjuade möjlighet att få gå till botten med våra erfarenheter som omhändertagna av svenska samhället.
    Vanvårdsutredningen fanns också där och stöttade under den svåra tiden efter intervjun. Tack också till de experter i vanvårdsutredningen som skrev artikeln Ge fosterbarnen skadestånd i SvD OPINION Brännpunkt, efter att utredningen lämnat över slutredovisningen. Oavsett den ekonomiska kompensationen har ni gett den värdefulla erfaenheten att myndigheter och experter vill göra gott och värna om rättssamhället även för utsatta och maktlösa. Gott Nytt År 2013.

    SvaraRadera
  9. Till anonym. Tack för din kommentar och nyårshälsning. Jag ska skicka den vidare till mina medarbetare i utredningen.

    SvaraRadera
  10. 250.000 kr.Är en ganska liten peng.hela mitt liv är förstörd är söndersmulad.jag har en lunta med barnavårds 6cm hög med skit.Björkris var det nästan jämt och det är inte roligt Jag har blivit hunsad på alla 21 ställen.Jag vet inte än vart jag är.Jag fick pension i 20 årsåldern.Mitt liv är bara värt 250.000kr Norrköping.

    SvaraRadera
  11. Jag har varit i fosterhem sedan jag var 9 år och hela mitt liv är förstört. Jag blev även placerad på barnhem långt innan jag kom på foster hem i norrland och detta var det värsta som har hänt mig.
    Jag fick aldrig uppleva en riktig barndom med kärlek,familj,föräldrar utan jag fick jobba på ett jordbruk.
    Slet som en hund fick stryk nästan jämt jobbade från 5.30 till sena kvällar fick aldrig vara ledig. alla mina tillhörigheter från det att jag var barn kastade mina fosterföräldrar bort så idag har jag ingenting kvar alls.
    Min foster pappa var alkolist så man blev jämt åthutad knyten näve så idag lider man av adhd mm detta hadde jag som barn med men ingen kollade upp detta då man inte klarade av skolan utan det blev på senare år det kom fram då man blev sjuk. Ja vilket land man lever i helt galet

    SvaraRadera
  12. Hej göran du minns nog inte mig men jag minns dig och tackar igen för den värme och det engagemang jag fick intryck av att du hade i utredningen ! Måste bara fråga angående den hjälp hos st lukas vi blev erbjudna när vi genomgick vanvårdsutredningen, skulle äntligen nyttja den förra året. fick då till svar att det inte gällde när utredningen är nerlagd ? stämmer det ? Och så skulle jag vilja fråga; visst borde den genomgångna utredningen jag gjort med flera påvisade punkter av vanvård gälla ? (nu inför att man ska ansöka då )Tackar på förhand för eventuellt svar :) mvh / marquerite

    SvaraRadera
  13. Hej Marquerite

    Det stämmer att möjligheten till stödsamtal har upphört. De skulle ha varit slutförda senast 31 december 2011 och påbörjade senast 30 juni 2011.

    När det gäller ansökan till Ersättningsnämnden kan du bifoga ditt intervjureferat, eventuell övrig dokumentation och eventuellt arkivmaterial. Det kan också vara bra att ange att du blivit intervjuad av Vanvårdsutredningen.

    Mvh

    Göran Johansson

    SvaraRadera
  14. Ersättningsnämnden startade sitt arbete den 2 januari. Jag har nu stängt möjligheten att kommentera det här inlägget.

    SvaraRadera