måndag 2 april 2012

Nu händer det något i ersättningsfrågan för de vanvårdade

I dag kom pressmeddelandet att regeringen utsett en särskild utredare för att bygga upp den "nämndmyndighet" som ska betala ut ersättning till dem som vanvårdats inom den sociala barnavården. Organisationen ska vara klar till årsskiftet. Det är ett rätt omfattande arbete som ska till för att ha allt på plats till dess.

Jag har tidigare gjort bedömningen att det kommer att röra sig om någonstans mellan 2 000 och 5 000 ansökningar som kommer att lämnas in till den nya myndigheten. Tvåtusen är ett minimum. Ungefär så många tog kontakt med Vanvårdsutredningen, varav knappt hälften hörde av sig för sent för att intervjuas. Men i sådana här sammanhang är mörkertalen höga. När regeringen nu bestämt sig för en ersättning kommer också personer som tidigare inte ansett det meningsfullt att intervjuas av Vanvårdsutredningen att lämna in en ansökan.

Jag utgår från att utredaren kommer att ta del av Vanvårdsutredningens viktiga erfarenheter, bl.a. av intervjuerna, behovet av psykologiskt stöd och bristerna i arkivmaterialet. För en del personer var journalföringen under placeringen i samhällsvård så bristfällig att materialet inte har något värde som stödbevis i ersättningsprocessen. Men det är myndigheterna som också stått för dessa brister.

För den som vill läsa mer om uppdraget finns regeringens direktiv att tanka hem som pdf fil från den här länken:
Inrättande av en nämndmyndighet med uppgift att pröva ansökningar och fatta beslut om utbetalning av ersättning till personer som utsatts för övergrepp eller försummelser i vissa fall

7 kommentarer:

  1. Jag har inte blivit intervjuad...Jag anmälde mig aldrig till detta helt enkelt för att jag visste inte ens om att Vanvårdsutredningen fanns...Och jag gissar att det gäller fler än mig...

    SvaraRadera
  2. Mia. Så är det. Efter att utredningen stängde möjligheten att anmäla sig till intervju hade vi kontakt med ytterligare cirka tusen personer. Det är inget som hindrar att de som av olika skäl inte intervjuats av Vanvårdsutredningen ansöker om ersättning om de blivit vanvårdade.

    SvaraRadera
  3. Häromdan träffade jag en kvinna som blev placerad 1979 som litet barn och sedan var det i många år. Hon hade fått besked av någon (vet ej vem) om att hon inte omfattas av ersättningen eftersom huvuddelen av placeringen är efter 1980. Är det korrekt? Hon har blivit intervjuad av utredningen. Hon var mest ledsen över att hon inte fick inbjudan till ceremonin. Jag blev så ledsen över detta. Jag har hela tiden tänkt att : ja frågan om det som hände efter 1980 det får "vi" driva sedan när det här första är klart. Men hur ska man tänka egentligen?

    SvaraRadera
  4. Regeringens överenskommelse med oppositionen gäller vanvård som skett fram till 1980. Jag vet inte varför regeringen valde den här begränsningen i direktiven till Upprättelseutredningen eftersom det inte fanns några motiv för den. Regeringen har lovat en proposition i höst om bl.a. reglerna för ersättning. Till dess har jag ingen annan information än vad som finns på regeringens hemsida om överenskommelsen med oppositionen.

    När det gäller inbjudan till den upprättelseceremoni som hölls i stadshuset i november skickades dessa aldrig personligen till någon. Det var annonser i media, p hemsidor mm med uppmaning till dem som drabbats att ringa ett särskilt telefonnummer för att anmäla sig till ceremonin. Det finns säkert flera som missat den informationen.

    Ceremonin hölls så sent att Vanvårdsutredningen hade avslutats och fick inte enligt regeringens jurister sända ut inbjudan. Det motiverades med att då skulle allmänheten kunna begära ut namnlistorna på inbjudna, vilket skulle kunna strida mot den sekretess utredningen hade.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte heller blivit intervjuad, och fick veta av en vän att det fanns en vanvårdsutredning. Jag placerades 1976, då jag var fem år gammal, i en familj och terrorn började omgående men ökade kontinuerligt. Jag har bett att få ut min akt men arkivarien hävdar att den inte finns kvar. Men den HAR funnits för jag fick ut den inför ett skolarbete 1999. Hur ska jag kunna bevisa att det jag säger är sant när jag ansöker om ersättning? Jag hittar heller inte hur jag går till väga för att ansöka. Vart vänder jag mig och vad behöver jag själv skaffa och skicka med som bilagor? Tacksam för all hjälp jag kan få eftersom informationen är väldigt bristfällig i det här ärendet. Eller så letar jag på fel ställen :/

    SvaraRadera
  6. Eva P - klicka på den här länken så kommer du till regeringens hemsida med information om ersättningsfrågan mm. Dessutom har jag skrivit om detta i ett senare blogginlägg som jag la ut igår, tror jag. Där finns samma länk. Först ska myndigheten byggas upp, sedan kommer information om hur man gör när man ansöker om ersättning. http://www.regeringen.se/sb/d/15109/a/174645

    SvaraRadera
  7. Länken fungerade inte att klicka på. Kopiera in den i din webbläsare så kommer du till regeringens hemsida. Alternativt kan du gå till min blogg från igår och klicka på länken.

    SvaraRadera