fredag 18 maj 2012

Ett stulet liv

I går sände SVT dokumentären "Ett stulet liv". Det är den tredje dokumentären av Thomas Kanger som tar upp vanvården i barnhem och fosterhem. Den första dokumentären "Stulen barndom" ledde till att Utredningen om vanvård i den sociala barnavården tillsattes. Utredningen kom att fylla mitt liv under fem år. "Ett stulet liv" kan ses som slutpunkten på en serie dokumentärer. Den är verkligen värd att ses, vilket jag också skrev till Thomas som just nu befinner sig i Vietnam. Trots den mörka bakgrunden ger intervjuerna med Kenth Sänds döttrar hopp inför framtiden. Filmen ska finnas på SVT Play något år framåt.

Här finns länken till klippet: http://svtplay.se/v/2803131/dokument_inifran/ett_stulet_liv_-_otextad?sb,p103467,1,f,-1

Dessutom finns hela filmen "Stulen Barndom", som sändes första gången 2005 på SVTPlay. Den ligger bredvid.

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas innerligt att många såg filmen, ser reprisen och SVT Play. Den var så nära,varm och öppen men också fri från en massa tycka synd om. Det som slår mig är att konsekvenserna av vanvården är så omfattande och stora att jag undrar om vi någonsin kommer att kunna gör anågot åt det. Det är ju snudd på omöjligt idag att få ändringar.
    Anne Skåner

    SvaraRadera
  2. Hej Göran, vi försöker komma i kontakt med dig angående en avhandling, har du ett e mail adress så man kan nå dig? Du kan maila din e mail adressen till abigaillehrer@gmail.com MVH /Abigail Lehrer

    SvaraRadera
  3. Hej
    Om man går in på min hemsida www.gejo.se kan man klicka på en ikon som gör det möjligt att sända e-post till mig. Anledningen till att jag inte sätter ut adressen i klartext är att jag vill undvika spam. Spamrobotarna är hittills inte så intelligenta att de kan klicka på ikonen.

    SvaraRadera