fredag 2 juli 2010

Almedalen nästa vecka

Jag funderar på och förbereder mina aktiviteter i Almedalen nästa vecka. Socialstyrelsen har bjudit in mig till ett samtal om utredningen. Men Socialstyrelsen är där med inte mindre än åtta seminarier under det gemensamma temat "Ojämlikhet i vård och omsorg". I samtliga fall hålls seminarierna i Hotell Almedalen.

På måndag förmiddag är det två seminarier om barn som placerats i samhällsvård. Först kommer "Samhället är en dålig förälder", sedan ett samtal med mig med rubriken "Vanvård av placerade barn. Har vi lärt av historien?"

Jag tänker gå på det första seminariet och jag funderar över vilka deltagare som går på det andra. Vem engagerar sig i utsatta barns vardag under varma semesterveckor? Räcker Gotlands invånare, turister, närvarande politiker och mediaarbetare till för att fylla Almedalens alla seminarier? Och kommer de att välja mitt ämne?

Programmet finns på den följande länken till Socialstyrelsens hemsida:

http://www.socialstyrelsen.se/socialstyrelsenialmedalen/placeradebarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar