fredag 6 december 2013

Nelson Mandela död - men hans minne och gärning lever vidare

I går dog Nelson Mandela, 95 år gammal. Hans gärning, mod och ödmjukhet inspirerade en hel värld.  I dag väljer jag att citera vad vår förre statsminister Ingvar Carlsson sa om Mandela. "Jag minns när jag träffade honom första gången. Lång, ståtlig och med sina varma ögon sade han att i dag är det många som vill vara våra vänner och det är vi glada för. Men vi glömmer aldrig dem som var våra vänner när vi hade det svårt." 

Det Mandela sa är också värt att begrunda en dag när även fienderna till ANC och Mandela hyllar honom.

För några år sedan besökte jag Sydafrika och fängelseön Robin Island där Mandela var fånge i mer än ett kvartssekel. Som alltid var kameran en följeslagare.

På min fotoblogg har jag lagt in några bilder från mitt eget besök på Robin Island. Här finns länken: http://goranjohanssonphoto.blogspot.se/2013/12/nelson-mandela-dod-men-hans-minne-och.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar