söndag 28 april 2013

I morgon föreläsning i Uddevalla

I morgon föreläser jag i Bohusläns muséum i Uddevalla. Det har gjort det nödvändigt att på nytt bläddra i Vanvårdsutredningens två rapporter för att bland annat leta citat. Jag har lovat arrangörerna att också ge min syn på hur resandefolkets barn behandlades av den sociala barnavården. Vår utredning hade, som den första och kanske enda, uppgiften att se om invandrare och nationella minoriteter hade drabbats särskilt.

Det blir en resa fram och åter över dagen. Just nu hoppas jag att SJ håller vad de lovar, dvs tidtabellen. Det blir en tidig morgon och sen hemkomst.

Jag ser fram mot att möta en ny publik, se utställningen "Hitta hem" som producerades som en del i upprättelseprocessen för de vanvårdade. Bohusläns muséum har också kompletterat den med en särskild del om resandefolket.

För er som vi ta del av Vanvårdsutredningens båda rapporter finns länkarna här:


Delrapporten, 2010: http://www.regeringen.se/sb/d/12603/a/137893

Här finns en länk till Ersättningsnämnden. Där får du information om villkoren för att få ersättning från staten för "övergrepp och försummelse av allvarlig art". http://www.ersattningsnamnden.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar